Pöydällä auki oleva keittokirja.

Tuotenimiä esiintyy muun muassa resepteissä. Kuva: Henna Leskelä, Kotus.

Kysymys

Voinko kirjoittaa tuotenimet esimerkiksi resepteissä tai kaupan ilmoituksissa oikeinkirjoitussuositusten ja kielioppisääntöjen mukaan riippumatta nimen rekisteröidystä kirjoitusasusta?

Vastaus

Kun kysymykseen vastaa puhtaasti kielikysymyksenä, vastaus on ehdottomasti myöntävä. Kielenhuollon yleinen lähtökohta on nimittäin se, että tavaramerkkien nimet voi teksteissä kirjoittaa yleiskielen oikeinkirjoitus- ja kielioppisääntöjä noudattaen. Tämä näkemys perustuu suomen kielen lautakunnan suositukseen yritysnimien kirjoittamisesta (esitetty vuonna 2000); suositusta voi lautakunnan mukaan soveltaa myös tuotenimiin. – Toinen vaihtoehto tavaramerkkien kirjoittamiselle yleiskielisessäkin tekstissä on esittää ne alkuperäisessä rekisteröidyssä asussaan ikään kuin sitaattilainana.

Moni tavaramerkinhaltija käyttää omissa teksteissään tuotteensa nimestä vain sitä kirjoitusasua, joka on tallennettu tavaramerkkirekisteriin. Patentti- ja rekisterihallituksen ohjeen mukaanhan tavaramerkkiä kannattaa pyrkiä käyttämään rekisteröidyssä muodossaan. Jos merkkiä nimittäin käyttää ”liian muunnellussa muodossa”, sen voi menettää. Tavaramerkinhaltija onkin voinut tulkita ohjetta niin, että tavaramerkkiä ei ikään kuin olisi käytetty, jos nimen kirjoitusasu poikkeaa liiaksi alkuperäisestä.

Ei ole väärin kirjoittaa oikein

Tekstien laatijoille harmaita hiuksia aiheuttavat tietenkin sellaiset tuotemerkit, joiden kirjoitusasu ei noudata yleisiä oikeinkirjoitus- tai kielioppisääntöjä. – Niitähän riittää! Esimerkiksi suosituksista poikkeava isojen tai pienten alkukirjainten käyttäminen ja yhdyssanojen erilleen kirjoittaminen ovat tuotenimissä arkipäivää. Monet pitävät mm. yhdysviivoja epäesteettisinä, ja niinpä tuotteen nimenä on mieluummin Tyky Rahka kuin Tyky-rahka (nimet kuvitteellisia). Nimiähän suunnitellaan myös esimerkiksi logoa tai pakkauksen ulkoasua ajatellen. Pakkauksessa moniosaiset nimet onkin sijoitettu tyypillisesti alekkain eri riveille:

Tyky
​​​​​​​Rahka

Juoksevassa tekstissä, kuten resepteissä, nimet kannattaisi silti kirjoittaa oikeinkirjoitussuosituksia noudattaen ja taivuttaakin niitä lauseyhteyden edellyttämässä muodossa. Tarvittaessa myös nimen rekisteröidyn asun voisi toki merkitä reseptissä ensimaininnan yhteydessä vaikkapa sulkeisiin seuraavalla tavalla. Mallina on käytetty kuvitteellisen Marjava-nimisen yrityksen tuotteita:

Ainekset:

2 dl sokeria
​​​​​​​1 dl Marjavan juoksevaa Herkkuriinia (Marjava Herkkuriini® juokseva)
​​​​​​​100 g Marjavan Makoisa-marmeladipalleroita (Marjava Makoisa® Marmeladi Pallero)
​​​​​​​[– –]
​​​​​​​Vaahdota sokeri ja Marjavan Herkkuriini kulhossa, lisää seokseen Makoisa-marmeladipallerot pilkottuna – –

Nimien taivuttaminen tuo tuotenimiä käyttävälle oman lisähankaluutensa. Monia kirjoittajia mietityttääkin, minkä verran nimeä ylipäänsä voi taivuttaa, että se ei esiintyisi ”liian muunnellussa muodossa”. Maalaisjärki ja yleinen kielitaju kehottaisi nimittäin taivuttamaan sanoja aina lauseyhteyden vaatimalla tavalla. Yleensähän puhutaan esimerkiksi Marjavan tuotteista eikä ”Marjava tuotteista”.

Genetiivimuoto Marjavan edustaakin kielenkäytön näkökulmasta tekstissä yhtä lailla Marjava-nimeä kuin perusmuoto Marjava. Sama pätee myös esimerkiksi Atrian, Fazerin, Pauligin ja Valion tai minkä tahansa muun valmistajan tuotteisiin, vaikka yritysnimikin kuuluisi osana tavaramerkkiin.

Moni tavaramerkinhaltija saattaa silti pelätä, että tuotenimi voisi liian vapaassa ”muunnellussa” käytössä muuttua jopa yleissanaksi. Tällöin alkuperäisellä merkinhaltijalla ei enää olisi yksinoikeutta merkkiinsä, vaan kuka hyvänsä voisi käyttää sitä haluamallaan tavalla. Näinhän kävi aikanaan esimerkiksi hetekalle ja monolle, joiden käyttöala kasvoi valtavasti alkukirjaimen kutistumisen myötä.

Toisaalta yleissanaksi muuntuminen levittää myös itse tuotteen tunnettuutta. Esimerkiksi päänsärkyyn kuulee arkisessa puheessa otettavan usein ”buranaa”, vaikka varsinainen tuote olisi jokin muu. Arkiseen juttelukieleen tavaramerkinhaltijan toiveet tai moitteet eivät sentään yllä.

Tuotenimet kirjoittamisen mallina?

Mainoksia, ilmoituksia ja reseptejä luetaan todella paljon, joten niissä esiintyvät tuotenimet tarjoavat näkyvää kirjoittamisen mallia kaikille, myös koululaisille. Siksi olisi tärkeää, että tuo malli olisi mahdollisimman edustava myös yleiskielen suositusten näkökulmasta.

Tavaramerkki kannattaisi siis lähtökohtaisesti rekisteröidä käytön kestävässä oikeinkirjoitussuositusten mukaisessa asussa. Näin vältyttäisiin monilta ristiriidoilta.


Lue lisää

Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivut(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Suomen kielen lautakunnan suositus yritysnimien kirjoittamisesta (4.12.2000)(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)