Monessa virastossa kiinnitetään paljon huomiota siihen, että asiakkaat saisivat luettavakseen ymmärrettäviä tekstejä ja lomakkeita. Virkakieli ei ole vain huonojen uutisten aihe! Tiedätkö viraston, jossa on onnistuttu muuttamaan esimerkiksi päätösten kieltä ymmärrettäväksi? Tai onko jossain kehitetty toimivia keinoja vaikkapa hakemusprosessin havainnollistamiseksi? Entä onko kenties sovittu, että virkatekstien kirjoittajat kommentoivat toistensa tekstejä?

Tule mukaan kierrättämään hyvää ja jakamaan onnistumistarinoita virkakielen parantamisesta. Hyviä ideoita kannattaa esitellä inspiraatioksi muille viranomaisille.

Virkakielikampanja kutsuu nyt valtion ja kuntien virastoja kilpailuun kertomaan isoista ja pienistä onnistumisistaan virkakielen parantamisessa. Onnistumistarinoita otetaan vastaan 9. 9. 2015 asti osoitteessa virkakieli@kotus.fi. Ne julkaistaan kampanjan verkkosivuilla virkakielikampanja.fi. Niistä kirjoitetaan myös kampanjan Facebook-sivuilla (Virkakielikampanja). Parhaan onnistumistarinan päättää yleisö. Äänestää voi kampanjan sivuilla 14.–30.9.2015. Voittaja palkitaan kampanjan lopetustilaisuudessa selkeän kielen päivänä 13.10.2015.

Osoituksena virkakielen parantumisesta, onnistumistarinasta, voi olla esimerkiksi selkeytetty teksti, josta asiakkaat ovat antaneet myönteistä palautetta tai jonka ansiosta yhteydenotot asiakaspalveluun ovat vähentyneet. Onnistuminen voi myös olla työkäytäntöjen muutos, jonka tuloksena tekstit ovat toimivampia ja työ sujuvampaa. Hyvän suunnittelun tuloksena muodostettu toimiva uusi nimikin voi olla tarinan aihe.

Virasto tai kunta voi ilmoittaa kisaan itsensä, jonkin yksikkönsä tai yksittäisen työntekijänsä. Osallistujia pyydetään tarinassaan kuvaamaan, mistä tilanteesta lähdettiin liikkeelle, mitä tehtiin ja miten positiiviset vaikutukset näkyivät. Myös asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat ilmoittaa kilpailuun hyvän tekstin tai käytännön.

[Poistettu lisätietojen antajien nimet sekä vanhentunut linkki.]