Kysymys: Voiko asiakasviesteissä käyttää huutomerkkiä?
Vastaus: Huutomerkki on nimensä mukaisesti merkki huudahduksesta tai painokkaasta ilmauksesta. Tällaiset tyylikeinot ovat asiateksteissä melko harvinaisia, ja huutomerkkiä käytetäänkin niissä melko maltillisesti. Runsas huutomerkin käyttö vie tehoa.
Huutomerkkiä voi silti käyttää myös asiakkaalle tarkoitetuissa teksteissä. Esimerkiksi alku- tai lopputervehdys päättyy toisinaan huutomerkkiin: Hyvä asiakkaamme! Kevättervehdys optikoltasi! Mitä mainosmaisempi teksti on ja mitä positiivisemmassa hengessä asioista kerrotaan, sitä enemmän huutomerkkejä se kestää: Tervetuloa uuden liikkeen avajaisiin! Luvassa on yllättäviä syystarjouksia! Herkkuja lemmikillesi!
Sen sijaan käskyjä ja kieltoja ei asiakasviesteissä painoteta huutomerkein. Koska komennot myös uhkaavat lukijan kasvoja, ne myös usein esitetään epäsuorasti: Älä käytä vanhaa postiosoitettamme! voi olla esimerkiksi muodossa Huomaa tai Muistathan, että postiosoitteemme on vaihtunut.