Viimeksi kuluneiden 25 vuoden aikana on erityisesti Itä-Suomessa syntynyt useita yrtteihin keskittyneitä yrityksiä. Yrttejä viljellään yleensä sivutuotantona. Pieniyrittäjien tuotteisiin kuuluvat kuivatut maustekasvit ja niistä valmistetut mausteet, mausteseokset tai yrttisuolat. Toinen tärkeä tuoteryhmä ovat yrttiteeseokset. Nykyisin on myös nykyaikaisemmilla tuotantomenetelmillä valmistettuja yrttiuutteita ja aromiöljyjä. Useat yrittäjät keräävät luonnon villiyrttejä ja markkinoivat ne suoraan ravintoloihin tai jalostavat itse.
Paikallisten tuotteiden nimienkin on oltava kiinnostusta herättäviä ja vedottava kuluttajiin. Kun yrttituotteiden myynti yhä yleisemmin tapahtuu netin kautta, kuluttaja lukee ensiksi tuotenimet ja sitten klikkaa tuotteisiin. Siksi nimen merkitys korostuu entisestään.
Yrttituotteiden houkuttelevat nimet
Yrttiyrittäjien kanssa toimiessani olen kiinnittänyt huomiota tuotteiden nimivalintoihin. Olen ihaillut yritysten naisia siitä, miten taitavasti he pystyvät keksimään yrttituotteille sujuvia, hauskoja ja tunnelmallisia nimiä. (Yrttiviljelykurssien osallistujista yli 95 % on naisia.)
Yrttituotteen nimen on oltava ytimekäs ja sen pitää viitata käyttötarkoitukseen, kuten maustamiseen ja yrttien parantaviin vaikutuksiin. Nimen on oltava myös mielenkiintoinen ja houkutteleva sekä tietenkin myös lainsäädännön mukainen.
Suurin osa tuotenimistä kuvaa tuotteiden sisältöä suoraan ja asiallisesti, eikä niissä ole paljon tilaa mielikuvitukselle. Useimmiten etiketit kertovat yksiselitteisesti maustekasvien nimen, kuten Basilika tai Luomuruohosipuli. Tähän ryhmään kuuluvat myös maustetut yrttisuolat, esimerkiksi Katajanmarjasuola. Seoksen nimi voi kertoa myös maustamiskohteen: Kalamauste. Asiallisen nimen on lisäksi saanut esimerkiksi terveystuotteisiin kuuluva Nokkos-peltokorte-kalkki-valmiste.
Mausteet tai mausteseokset ovat kuitenkin saaneet erikoisempia nimiä silloin, kun nimiä on yhdistetty johonkin tunnettuun paikalliseen seikkaan. Savonlinnassa on käytetty hyväksi Olavinlinnan läheisyyttä antamalla tuotteille sellaisia nimiä kuin Linnanherran lihamauste ja Keisarin keittomauste. Lapissa toimivat yrttiyritykset hyödyntävät tietysti Lapin luontoa ja eksotiikkaa, ja tuotenimet viittaavat suoraan näihin: Joen Joiku, Tunturitaika, Revontulitee. Mikkelissä on hyödynnetty Tertin kartanossa pitkään viljellyn Tertin ruusun kukkien hienoa aromia, ja vieraat voivat viedä mukanaan tuliaisena koko sarjan ruusutuotteita Ruusumarmeladista Ruusun terälehtihyytelöön. Yrttiteejuomien nimen avulla pyritään rakentamaan teehetken tunnelmaa: Juhlamieli-yrttitee, Kesämuisto, Vihreä Metsäpolku, Hämärän hyssymyssy…
Kuluttajien kannalta yrttituotteisiin liittyvä tärkeä perusolettamus on niiden vaikutus tiettyihin vaivoihin. Yksinkertaisimmillaan nimitys viittaa suoraan terveysvaikutukseen Hyvä olo -yrttijuoma). Terveyteen viitataan myös valitsemalla nimiä, jotka muistuttavat maailman eri kolkissa käytettyjen klassisten yrttituotteiden nimiä, kuten Luostarin yrttitipat. Naisille tarkoitettujen juomien ja tuotteiden nimissä viitataan mm. vaivojen parantamiseen ja rakkauteen: Kuun kumotus, Pohjan Akka. Miehille tarkoitettujen tuotteiden nimissä on sellaisia kuin Pakkaspojan kylmägeeli.
Vilustumiseen tarkoitettujen tuotteiden nimet ovat joskus melko eksoottisia ja viittaavat usein myös vanhan ajan lääkkeisiin: Kylmänroppi-yrttiuute, Kolotustipat. Vatsaongelmiin tarkoitetun tuoteryhmän nimissä on sellaisia humoristisia luomuksia kuin Ahtojää ja Tukinuitto (kovalle vatsalle). Paastoamiseen ja nesteenpoistoon taas on tarkoitettu esimerkiksi tuote nimeltä Nestehukka. Frantsilan luomuyrttitilan emäntä on käyttänyt runsaasti suomalaiseen kansallisromantiikkaan ja Kalevalaankin viittaavia nimiä, kuten Lemminkäisen äidin terva-pihkasalva. Löylytippojen nimissä on sellaisia kuin Sininen hetki.
Kansa on aina uskonut lemmenpuuhissa yrtteihin, ja tämä näkyy yhä yrityksien tuotelistoilla, joilta löytyy sekä perinteistä Lemmenjuomaa että leikillisemmin nimettyä Kutujuomaa.
Kulttuuriperinteeseen pohjautuva kieliosaaminen, joka näkyy nimissä, on tehokas markkinointikeino tätä erikoisalaa edustaville yrttiyrityksille – ja myös yleisesti kiinnostava ilmiö.