Hidasliikkeisiksi moititut suomalaiset ovat tänä vuonna tempautuneet mukaan ilmiöön, jossa ravintoloita putkahtaa lyhyeksi aikaa ilmoille milloin minnekin. Lontoossa tällaisten pop-up-ravintoloiden (tai pop up -ravintoloiden) buumi käynnistyi vuonna 2009, ja Helsingin Sanomat otsikoi tuolloin: ”Kummallisista pop up -ravintoloista on tullut ilmiö Lontoossa”.
Nyt nuo kummallisuudet ovat siis saaneet jalansijan myös Suomessa. Täällä ovat tunnetut ravintoloitsijat tarjonneet parin päivän tai muutaman viikon ajan esimerkiksi tiettyä lounas- tai illallismenyytä teollisuushallissa, liiketilassa tai jopa yksityiskodissa. Toukokuussa ja elokuussa Suomessa järjestettiin ravintolateemapäivä, jolloin kuka tahansa saattoi toimia päivän ajan ravintoloitsijana ja naposteltavaa sai ostaa pyöräbaarista, laituriravintolasta tai asuintalon kolmannen kerroksen ikkunan kautta ylös alas kulkeneesta korista.
Pop-up-ilmiöön liittyy usein olennaisena osana taide tai design, kuten viime syksynä Lontoossa, jolloin suomalaisen designfestivaalin yhteydessä toimi suomalainen pop-up-ravintola. Kuvaavinta pop-up-ravintoloille on kuitenkin niiden väliaikaisuus, ja ravintoloita onkin meillä kutsuttu tilapäis- tai väliaikaisravintoloiksi. Vastaavanlaisista tilapäisilmiöistä vanhastaan tuttuja ovat tilapäismajoitus, tilapäisjulkaisut (esimerkiksi vappulehdet), tilapäisrunot (vaikkapa merkkipäivän kunniaksi sepitetyt runot) sekä valitettavasti jo ilmiönä edellisiä pysyvämpi tilapäis- eli väliaikaistyö. Väliaikaisia ilmiöitä ovat myös esimerkiksi väliaikaishallitus, väliaikaislaki ja väliaikaistiedosto.
Ravintoloista pop-up-ilmiö on levinnyt baareihin, kahviloihin ja myymälöihin. Eräässä Pariisin pop-up-kaupassa myytiin tämän vuoden kesäkuussa kolmen viikon ajan suomalaisia merkkituotteita luksuksesta käyttötavaraan. New Yorkissa erään lontoolaisen tavaratalon tilapäiskauppa joutui sulkemaan ovensa jo kahden päivän jälkeen, kun paikalle rynnänneet asiakkaat olivat ostaneet kaupan tyhjäksi. Baarin ja designliikkeen yhdistäneessä pop-up-konseptissa saattoi kesällä tilata oluen kera vaikkapa paidan tai päinvastoin. Mutta vaatimattomammallakin konseptilla pärjää: iloinen tapahtuma oli keväällä erään lähiön pop-up-kyläkauppa, josta kuluttajat saivat päivän ajan ostaa lähi- ja luomuruokaa suoraan tuottajilta haitarimusiikin soidessa.