Siirry sisältöön

Lehdet

Kielitoimisto neuvoo

Irmeli Hautala, Sari Maamies

Kielitoimisto on vastannut viime aikoina puhelimitse tai kirjeitse mm. seuraaviin kysymyksiin (edellisen kerran kysymyksiä on …

Artikkeli

Kielitoimisto on hukannut roolinsa

Kalevi Hölttä

Suomen kielen tuntijat, jotka on valittu arvokkaaseen tehtävään kielitoimistossa ja suomen kielen lautakunnassa, ovat jo …

Keskustelua

Kielitoimisto suosittaa yhä

Riitta Eronen

Kielitoimisto täyttää 70 vuotta. Se on siis elänyt samat vuosikymmenet kuin koko sodanjälkeinen Suomi. Maailma, …

Toimitukselta

Kielitoimisto yleiskielen huoltajana

Salli Kankaanpää

Kielitoimisto täyttää 70 vuotta. Sen kunniaksi Kielikellossa julkaistaan kirjoitussarja, jossa esitellään Kielitoimiston nykyisiä toimintoja ja niiden taustaa. Ensimmäisenä on vuorossa yleinen kielenhuolto. Sarjan seuraavissa osissa esitellään nimistönhuoltoa, virkakielen kehittämistä ja koulutusta sekä yleiskielen sanakirjatyötä.

Kielenhuollon historia ja periaatteet

Kielitoimiston ohjepankki
kieli- ja nimiohjeet yhdessä paikassa

Henna Leskelä, Suvi Syrjänen

Maiden vai maitten, joulu vai Joulu, Viro vai Eesti? Entä hyvänmakuinen vai hyvän makuinen, veden ja sähkön hinta vai hinnat? Näihin kysymyksiin saa vastauksen yhdestä osoitteesta, kun Kielitoimiston ohjepankki avataan alkuvuonna 2015.

Oikeinkirjoitus ja kielioppi

Kielitoimiston ohjepankki: kieliohjeita kätevästi

Henna Leskelä, Raija Moilanen, Suvi Syrjänen

Kielitoimiston ohjepankki on verkossa toimiva kieli- ja nimiohjeiden hakupalvelu. Tässä kirjoituksessa esitellään ohjepankin käyttöä.

Kielenhuollon historia ja periaatteet

Kielitoimiston puhelinneuvonnan asiakaskysely

Riitta Eronen, Heidi Partanen

Kielitoimisto järjesti keväällä 2009 puhelinneuvonnan asiakaskyselyn, jossa selvitettiin soittajien kysymyksiä sekä sitä, mihin tarkoitukseen annettua …

Kielenhuollon historia ja periaatteet

Kielitoimiston puhelinneuvonnan asiakkaat ja heidän ongelmansa

Raija Lehtinen

Kielitoimiston puhelinneuvonnan asiakkaat tietävät, että neuvontanumero on kiusallisen usein varattu. Ketkä neuvontaan sitten soittavat? Mitä he kysyvät, mihin he tietoja tarvitsevat? Näitä ja eräitä muitakin puhelinneuvontaan liittyviä seikkoja selvitettiin haastattelemalla joulukuussa 1984 ja maaliskuussa 1985 neuvonnan asiakkaita. Haastatteluselvityksen pani alulle Pohjoismaiden kielisihteeristö, ja samanlainen selvitys tehtiin yhtä aikaa Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Kaikissa näissä maissa on toiminut jo 1940- tai 1950-luvulta lähtien valtion joko kokonaan tai osittain rahoittama kielilautakunta. Suomesta olivat selvityksessä mukana sekä kielitoimisto että ruotsin kielen toimisto; Ruotsista siihen osallistui Svenska språknämndenin lisäksi myöhemmin myös ruotsinsuomalainen kielilautakunta.

Kielenhuollon historia ja periaatteet

Kielitoimiston puhelinneuvonta – kuka kysyy ja miksi?

Pirjo Hiidenmaa

Kielitoimiston neuvontapuhelin on palvellut asiakkaita puoli vuosisataa, ja se on tunnetuimpia kielenhuollon palveluita. Keitä soittajat ovat, mitä he kysyvät ja miksi he kysyvät? Haastattelimme vuosituhannen vaihteessa neuvontapuhelimen asiakkaita, koska halusimme tietää, ovatko kysymykset ja kirjoittajien tarpeet muuttuneet edellisestä, 80-luvun puolivälin haastattelukerrasta.

Kielenhuollon historia ja periaatteet

Kielitoimiston roolista

Anneli Räikkälä

Kielitoimistolle esitetään usein aivan vastakkaisia syytöksiä ja vaatimuksia: olette liian ankaria, pitäisi olla enemmän vapautta …

Keskustelua