Retromuoti eli nostalginen paluu takavuosien tunnelmiin on viime vuosina ilmennyt paitsi pukeutumisessa myös nimissä. Ilmiötä on jo ehditty tutkiakin. Helsingin yliopistossa on helmikuussa 2007 hyväksytty Päivi Salon pro gradu -työ ”
Kuuma, Helmi ja Toveri – nimistön retroilmiöitä”. Tutkimuksessa tarkastellaan varsinkin Helsingin ravintoloiden nimiä, mutta myös muita samanhenkisiä nimiä rock-yhtyeistä tuotemerkkeihin.
Vielä parikymmentä vuotta sitten englanninkieliset ravintoloiden nimet olivat erityisen suosittuja. Sen jälkeen varsinkin Helsingin keskustan tasokkaat ravintolat ja trendibaarit ovat saaneet vanhanaikaisilta kuulostavia retronimiä. Yritykset ovat saattaneet nimetä kokonaisia tuotesarjoja tällaisilla tunteisiin vetoavilla nimillä (
Aarre,
Helmi,
Onni). Päivi Salo päättelee tutkimuksessaan, että suurin syy kotoisten nimien suosion nousuun on suomalaisten kohonnut kansallinen itsetunto. Muoti saattaa olla myös vastareaktio englannin kielen valta-asemaan.
Tuote- ja yritysnimet